Според повечето гинеколози, ако бременността протича нормално, бъдещата майка не само може, а е и препоръчително да се занимава с някакъв вид спорт. Задължително е обаче тренировките да бъдат съобразени с триместъра, в който е бременността, и с общото здравословно състояние на жената. Особено важно е да се наблюдават реакциите на организма на всяко натоварване и да не се прекалява с усилията.



Тренировките трябва на първо място да са редовни – 3-4 пъти седмично (1,5-2 часа след ядене). Интензивното натоварване не трябва да продължава повече от 15 минути, като всичко е индивидуално и зависи от състоянието и опита в тренировките. Задължително трябва да се изключат всички упражнения със задържане на дишането.



Пулсът трябва да се контролира постоянно, за да не надвишава в никакъв случай 130-140 удара за една минута. За контролиране на дишането може периодично да се прави “разговорен тест”, т .е да се следи за възможността да се говори спокойно по време на упражненията.



Първи триместър (до 16-ата седмица)


През този период се полагат основите на органите и системите на плода, матката увеличава своите размери. Организмът на жената се приспособява да живее и функционира не само за себе си, но и за детето. Нараства натоварването върху вегетативната нервна система, а това често води до гадене, запек, подуване на стомаха. Особено рязко се увеличава потребността на тъканите от кислород.


Тренировките трябва да имат за цел да активизират работата на сърцето и съдовете, белите дробове, да нормализират функцията на нервната система, да повишат общия психоемоционален тонус. Следва да се изключат упражненията, свързани с вдигане на краката, и рязката смяна на положението на тялото.



Твърде интензивните тренировки могат да предизвикат прекъсване на бременността.



Втори триместър (от 17-ата до 32-рата седмица)


През него нерядко се наблюдава неустойчивост на кръвното налягане, с тенденция към повишаване. Плацентата се включва в обмяната на веществата – изработваните от нея естрогени и прогестеронът увеличават още размера на матката и млечните жлези. Възможно е изменение в осанката (увеличаване на извивката в кръста и на ъгъла на наклона на таза, натоварване на мускулите на гърба). Повишава се налягането в кръвоносните съдове, а това води до тяхното разширяване и възможна поява на отоци по краката.



Спортните занимания трябва да са насочени към формирането на навици за дълбоко и ритмично дишане. Полезно е да се правят упражнения за намаляване на застоя на кръвта във вените и за укрепване на свода на стъпалата. През това тримесечие следва да се изключат всички упражнения, които се правят в легнало по гръб положение.



Трети триместър (от 32-рата седмица до раждането)


Матката се увеличава още, нараства натоварването на сърцето, извършават се промени в белите дробове, влошава се венозният оток от краката и органите на малкия таз, повишава се натоварването на гърба и свода на стъпалата.

Упражненията през този период трябва да са насочени към подобряване на кръвообращението във всички органи и системи. Интензивността на спортните занимания трябва да се понижи, да се намали натоварването върху краката и амплитудата на техните движения. Необходимо е да се изключат всички упражнения, свързани с наклон на тялото напред.



Copyright © www.puls.bg
All Rights Reserved.