Когато човек е в добро емоцинално здраве, е наясно със своите мисли, чувства и поведение. Той е в състояние да се справи със стреса и проблемите, които са естествена част от живота. Тогава самочувствието му е добро и той има пълноценни взаимоотношения с останалите. Животът, обаче, поднася събития, които могат да ни извадят от равновесие и да ни разстроят трайно. Възможно е постоянно да изпитваме тъга, стрес и безспокойство.



Събитията, които могат да ни разстроят дълбоко са - загуба на работа, излизане на детето от дома или връщането му, загуба на човек, когото обичаме, развод или женитба, заболяване или сериозно нараняване, повишение в службата, финансови проблемите, раждане на дете, преместване в друго жилище.


Добрите промени могат да бъдат също толкова стресиращи както лошите.



Тялото ни реагира по начин, по който мислим, чувстваме и действаме. Когато сме стресирани, обезспокоени или объркани, тялото се опитва да ни каже, че нещо не е наред. Например, високото кръвно налягане или стомашната язва, вероятно са свързани със стресиращо събитие, за което не си даваме сметка, колко ни е разтърсило. Следват сигнали на тялото, вследствие на подтиснатите чувства или емоциите, които преживяваме.



Какви могат да бъдат сигналите на тялото, че нещо не е наред?

Болките в гърба, промяната в апетита, болките в гръдния кош, появата на констипация или диария, пресъхнала уста, хиперактивността и безсънието, главоболието, високото кръвно налягане, липса на концентрация, аритмията, сексуалните проблеми, повърхностното дишане, схванатият врат, потенето, разстроеният стомах, напълняването или отслабването, всичките тези симптоми, могат да се вследствие на състоянието, в което се намираме и са типични прояви на стрес и депресия.



"Потъването", постоянните негативните емоции и преживявания могат да доведат до отслабване на имунната система, вследствие на което организмът е податлив на чести простудни заболявания и други инфекции. Лошото е, че по време на тези емоционални сривове обикновено не обръщаме внимание на здравословното си състояние въобще, даже напротив вредим си. Липсва желанието за движение, храненето не е пълноценно и не се изпълняват предписанията на лекаря. Често в такива състояния се посяга към алкохола, тютюнопушенето става прекомерно, възможно е да се появи пристрастяване към лекарства.


Първи стъпки към преодоляване на депресията


В подобно състояние, когато се прояви интерес към емоционалното състояние и наличието на проблеми в личния живот, се отказва контакт. Само че първата стъпка за преодоляване на проблема е да споделите как се чувствате.



Посетете личния си лекар и му опишете болковите си усещания, за да може той да се увери, че няма здравословна причина за тях. След като се изключи тази вероятност, потърсете емоционална причина. Лекарят ще ви предложи начини да се справите с проблема и да подобрите емоционалното си състояние.



Ако негативните чувства, които изпитвате продължават и са толкова силни, че ви „изхвърлят“ от живота, се налага да поговорите със специалист, психотерапевт. Най-вероятно става въпрос за депресия. Депресията е заболяване и изисква индивидуална консултация, медикаментозна терапия, а понякога и двете.




Емоционалното състояние - как да се подобри?


За да се задвижат механизмите по преодоляване на депресивните усещания, е необходимо да признаете емоционалното си състояние и да разберете защо се чувствате така. Коя е истинската причина за тъгата, която изпитвате, за отчаянието и постоянната ви тревожност. Това ще ви помогне да откриете проблема и да ръководите и направлявате емоциите си по-нататък.

Няколко съвета:

  • Изразете своите чувства по съответстващ начин. Ако се чувствате стресирани и това е свързано със здравословни проблеми, да продължавате да преживявате това, което ви тревожи дълбоко, може само да ви навреди още повече. Ще е добре, ако споделите на някого.
  • Факт е, че приятелите и семейството ви едва ли ще могат да ви помогнат по адекватен начин. По-добре ще е да се обърнете към специалист, който може да ви даде професионален съвет и да ви покаже пътя, по който да излезете от това състояние.
  • Водете балансиран начин на живот. Не позволявайте негативните случки - пробеми в работата, училище или у дома, да ви натоварват и "да ви изкарват от релси". Това не означава, че трябва да казвате, че се чувствате щастливи, когато не сте. Тук целта е да се опитате да фокусирате вниманието си върху позитивните неща в живота. Можете да започнете да записвате в дневник нещата, които ви помагат да се чувствате щастливи и спокойни.
  • Има изследвания, които показват, че позитивното мислене може да подобри качеството на живот и да подобри здравословното състояние на организма. Ще трябва да намерите начин да избягате от нещата, които ви причиняват стрес и ви смазват. Забавлявайте се повече. Намерете си хоби. Присъединете се към клуб по интереси.
  • Развийте гъвкавост. Гъвкавите хора са способни да се справят със стреса по здравословен начин. Гъвкавостта се учи и дава сила да се справим с нещата посредством различни стратегии и алтернативни пътища.
  • Необходимо е да имате социална подкрепа и да запазите позитивната самооценка за себе си, да приемете промяната и да мислите за нещата в перспектива.
  • Успокойте ума и тялото си. Потърсете релаксиращи методи, като медитация, например, които ще помогнат за балансирането на емоциите ви. Медитацията е начин да управляваме мислите си. Може да има много форми. Например, чрез упражнения за разтягане или дълбоко дишане. Поинтересувайте се и изберете вашия метод за релаксация.
  • Погрижете се за себе си. Да имаш добро емоционално здраве, значи, че се грижиш за тялото си. Хранете се редовно и зравословно, спете достатъчно и се разтоварвайте. Избягвайте да преяждате, избягвайте алкохола, таблетките. Използването им може само да доведе до други здравословни и семейни проблеми.


Copyright © www.puls.bg
All Rights Reserved.